Wednesday 31 March 2010

Bukti Pembayaran Tuntutan

Bukti claim dan testimonial pemegang polisi yang pernah membuat claim.

Testimoni Diri Sendiri.

Info Kes : Ligamen Lutut Kanan Koyak
Hospital : Damansara Specialist
Kejadian :Lutut Kanan tidak boleh dibengkokkan setelah berlaku letupan kecil di bahagian lutut kanan. Lutut kanan tidak boleh bergerak dalam masa 25 minit
Maklumat Rawatan : Rawatan susulan (Operation tidak digalakkan oleh doktor
kerana ligamen hanya koyak dan tidak putus)
Kos Rawatan : RM 2,276 ++(Termasuk rawatan permulaan di Kelana Jaya Medical Center)
Elaun Hospital : RM 100

Premium Bulanan : RM 150 Sahaja


Bil-bil & MC yang dikeluarkan oleh KJMC & Damansara Specialist:



























Reimbursement Claim (Bayar dulu, Claim kemudian)















Elaun Hospital














Testimoni ke 2.


Info Kes : Kemalangan jalan raya
Hospital : KPJ Johor Specialist
Kejadian :Kemalangan berlaku semasa client pulang ke rumah dari tempat bekerja. Akibat dari kemalangan, tulang kaki dan lutut retak dan patah.

Maklumat Rawatan
: Operation dan dimasukkan besi dibahagian yang berkenaan

Kos Rawatan
: RM 22,769,50 ++
Elaun Hospital
: RM 200

Premium Bulanan : RM 100 Sahaja

Gambar-gambar selepas operation














Bil-bil yang dikeluarkan oleh KPJ Johor Specialist:

Contoh Pelan Takaful (Wanita Dewasa)

1. High Protection / Low Investment

Maklumat Peserta
Wanita
Umur 30 tahun
Tidak merokok
Bekerja di pejabat
Caruman Bulanan : RM 300

•Kematian / Lumpuh Kekal Keseluruhan(TPD) : RM 152,956
•36 Jenis Penyakit Kritikal : RM 50,000
•Kemalangan (mati/TPD) : RM 222,956
•Khairat Kematian : RM 2,000
•Kecacatan akibat kemalangan : Berdasarkan % daripada manfaat Kemalangan.
•Bayaran balik caj perubatan (kemalangan) : RM 2,000 (setiap kemalangan)
•Medical Card : RM 750,000 (hingga umur 70) dan RM 75,000 setahun.
•Elaun Hospital : RM 300 sehari
•Elaun ICU : RM 200 sehari
•Elaun Bedah : Maksimum RM 5,000 / bedah *bergantung kepada kadar keseriusan
•Elaun MC disebabkan kemalangan : RM 400 / minggu
•Elaun Lumpuh : RM 6,000 setahun
•Manfaat caruman PERCUMA sekiranya client mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal. Simpanan akan disambung oleh PruBSN sehingga umur 80 atau meninggal dunia yang mana lebih dahulu.
•Takaful Saver : RM 50 sebulan
•Nilai Tunai Pelaburan selepas 30 tahun : RM 84,803*
*Anggaran pulangan pelaburan adalah 9% setahun. Pulangan adalah tidak jamin dan berdasarkan prestasi pasaran semasa.


2. High Protection / Medium Investment

Maklumat Peserta
Wanita
Umur 30 tahun
Tidak merokok
Bekerja di pejabat
Caruman Bulanan : RM 300

•Kematian / Lumpuh Kekal Keseluruhan(TPD) : RM 102,038
•36 Jenis Penyakit Kritikal : RM 30,000
•Kemalangan (Mati/TPD) : RM 152,038
•Khairat Kematian : RM 2,000
•Kecacatan akibat kemalangan : Berdasarkan % daripada manfaat Kemalangan.
•Bayaran balik caj perubatan (kemalangan) : RM 2,000 (setiap kemalangan)
•Medical Card : RM 625,000 (hingga umur 70) dan RM 62,500 setahun.
•Elaun Hospital : RM 300 sehari
•Elaun ICU : RM 200 sehari
•Elaun MC disebabkan kemalangan : RM 200 / minggu
•Elaun Bedah : Maksimum RM 5,000 / bedah *bergantung kepada kadar keseriusan
•Takaful Saver : RM 100 sebulan
•Manfaat caruman PERCUMA sekiranya client mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal. Simpanan akan disambung oleh PruBSN sehingga umur 80 atau meninggal dunia yang mana lebih dahulu.

•Nilai Tunai Pelaburan selepas 30 tahun : RM 142,209*
*Anggaran pulangan pelaburan adalah 9% setahun. Pulangan adalah tidak jamin dan berdasarkan prestasi pasaran semasa.


3. Medium Protection/Medium Investment

Maklumat Peserta
Wanita
Umur 30 tahun
Tidak merokok
Bekerja di pejabat
Caruman Bulanan : RM 300

•Kematian / Lumpuh Kekal Keseluruhan(TPD) : RM 60,451
•36 Jenis Penyakit Kritikal : RM 10,000
•Kemalangan (Mati/TPD) : RM 90,451
•Khairat Kematian : RM 2,000
•Kecacatan akibat kemalangan : Berdasarkan % daripada manfaat Kemalangan.
•Bayaran balik caj perubatan (kemalangan) : RM 2,000 (setiap kemalangan)
•Medical Card : RM 625,000 (hingga umur 70) dan RM 62,500 setahun.
•Elaun Hospital : RM 200 sehari
•Elaun ICU : RM 100 sehari
•Elaun Bedah : Maksimum RM 2,500 / bedah *bergantung kepada kadar keseriusan
•Takaful Saver : RM 150 sebulan
•Manfaat caruman PERCUMA sekiranya client mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal. Simpanan akan disambung oleh PruBSN sehingga umur 80 atau meninggal dunia yang mana lebih dahulu.
•Nilai Tunai Pelaburan selepas 30 tahun : RM 143,035*
*Anggaran pulangan pelaburan adalah 9% setahun. Pulangan adalah tidak jamin dan berdasarkan prestasi pasaran semasa.


4. Low Protection / High Investment

Maklumat Peserta
Wanita
Umur 30 tahun
Tidak merokok
Bekerja di pejabat
Caruman Bulanan : RM 300

•Kematian / Lumpuh Kekal Keseluruhan(TPD) : RM 14,400
•Khairat Kematian : RM 2,000
•Kemalangan (Mati/TPD) : RM 34,400
•Kecacatan akibat kemalangan : Berdasarkan % daripada manfaat kemalangan.
•Bayaran balik caj perubatan (kemalangan) : RM 2,000 (setiap kemalangan)
•Medical Card : RM 500,000 (hingga umur 70) dan RM 50,000 setahun.
•Elaun Hospital : RM 50 sehari
•Takaful Saver : RM 200 sebulan
•Manfaat caruman PERCUMA sekiranya client mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal. Simpanan akan disambung oleh PruBSN sehingga umur 80 atau meninggal dunia yang mana lebih dahulu.
•Nilai Tunai Pelaburan selepas 30 tahun : RM 175,098*

*Anggaran pulangan pelaburan adalah 9% setahun. Pulangan adalah tidak jamin dan berdasarkan prestasi pasaran semasa.


5. Basic Protection (Medical)
Minimum caruman adalah RM 100 sebulan.

Maklumat Peserta
- Umur 30
- Wanita
- Tidak merokok
- Kerja di pejabat

•Kematian / TPD : RM 19,440
•Medical Card : RM 500,000 (hingga umur 70 tahun) dan RM 50,000 setahun
•Khairat Kematian : RM 2,000
•Elaun Hospital : RM 50 sehari
•Kemalangan (Mati/TPD) : RM 39,440
•Kecacatan akibat kemalangan : Berdasarkan % daripada manfaat kemalangan.
•Bayaran balik caj perubatan (kemalangan) : RM 2,000 (setiap kemalangan)
•Nilai Tunai Pelaburan selepas 30 tahun : RM 15,068*
*Anggaran pulangan pelaburan adalah 9% setahun. Pulangan adalah tidak jamin dan berdasarkan prestasi pasaran semasa.


Sumber : PruBSN SQS ver 1.5.0.2a

Perlindungan Takaful Menjamin Masa Depan

PERLINDUNGAN yang betul pasti memberikan jaminan yang memuaskan, khususnya untuk masa depan yang tidak dapat dijangka. Bukan saja perlindungan untuk mental dan emosi, malah pada zahirnya membabitkan fizikal yang memerlukan sedikit pengorbanan dalam aspek kewangan.

Di Barat, insuran memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakatnya. Tetapi, di rantau ini khususnya Malaysia, masyarakat sering kali memberi pelbagai alasan bagi mengelak daripada menyertai skim insuran yang ditawarkan.

Bagi mereka yang sudah memulakan kerjaya, perlu mempunyai takaful untuk perlindungan diri sepanjang hayat bagi memastikan masa depan terjamin. Bagaimanapun, kebanyakannya sering berfikiran mereka tidak perlu membeli takaful kerana pembayaran yang dilakukan satu pembaziran memandangkan usia yang masih muda. Pemikiran seperti ini perlu diubah, terutama zaman sekarang yang penuh dengan cabaran. Letakkan perumpamaan ‘malang tidak berbau’ dan ‘sediakan payung sebelum hujan’ adalah cara terbaik berfikir. Selain itu, pendidikan juga amat penting dalam memberi pengetahuan mengenai kepentingan insuran.

Kajian sebelum ini mendapati punca utama kematian di negara ini ialah penyakit jantung, strok dan barah. Sepanjang 2002 saja, sebanyak lebih 45,000 pesakit dikesan menghidap barah dan ia dikesan semakin meningkat dari lima peratus kepada 10 peratus setiap tahun .

Kebarangkalian bagi seseorang itu diserang penyakit atau mengalami kemalangan tidak mustahil kerana apa saja boleh berlaku. Sehubungan itu, katanya, adalah wajar bagi kita melakukan persediaan supaya dapat memastikan kehidupan masa depan dilindungi sebaik mungkin.

Kita juga tidak boleh mengatakan tidak akan diserang penyakit kronik mahupun terbabit dalam sebarang kemalangan. Faktor itu perlu dikikis daripada minda, apa tah pula rawatan disediakan untuk kes tertentu seperti penyakit kronik memerlukan perbelanjaan yang tinggi. Sekurang-kurangnya dengan memiliki takaful, kehidupan lebih terjamin kerana masalah kesihatan turut termasuk dalam perlindungan disediakan.

Kecanggihan teknologi moden membolehkan seseorang itu menerima rawatan yang lebih baik, sekali gus memberi peluang untuk menikmati kehidupan lebih bermutu. Bagaimanapun, lazimnya rawatan sebegitu menelan perbelanjaan yang tinggi terutama jika dilakukan di luar negara. Malah, rawatan di negara ini juga tidak kurang mahalnya selepas mengambil kira belanja rawatan, kemasukan hospital dan penjagaan profesional.

Masyarakat daripada semua peringkat usia sangat memerlukan skim insuran. Bukan saja dilindungi apabila diserang penyakit, malah skim insuran yang diambil dengan betul mempunyai banyak kebaikan antaranya seperti melindungi kos rawatan, kemalangan, hilang upaya, kematian dan sebagainya.

Insuran mampu melindungi mereka daripada terpaksa membayar kos rawatan yang tinggi bukan saja untuk diri sendiri bahkan keluarga, khususnya bagi mereka yang sudah berumah tangga.

Ketika ini, ada pelbagai jenis takaful diperkenalkan. Ada yang cenderung untuk kesihatan semata-mata, ada juga yang lebih menyeluruh termasuk membabitkan perlindungan hayat termasuk pendidikan anak.

36 Jenis Penyakit Kritikal

PENYAKIT KRITIKAL bermaksud mana-mana daripada penyakit berikut seperti yang ditakrifkan secara berasingan di bawah ini yang berlaku lebih daripada enam puluh (60) hari selepas Tarikh Polisi seperti yang ditetapkan dalam jadual atau tarikh sebarang penguatkuasaan semula manfaat-manfaat yang diperolehi di bawah Polisi ini atau tarikh pengeluaran Lampiran yang mana terkini.

1-SERANGAN PENYAKIT JANTUNG
2-PENYAKIT KORONARI ARTERI YANG MEMERLUKAN PEMBEDAHAN
3-STROK
4-KANSER
5-KEGAGALAN GINJAL (BUAH PINGGANG)
6-PENYAKIT LUMPUH/PARAPLEGIA
7-PEMINDAHAN ORGAN UTAMA
8-SKLEROSIS PELBAGAI / BERBILANG
9-HEPATITIS VIRUS FULMINAN
10-HIPERTENSI ARTERI PULMONARI UTAMA
11-KOMA
12-BUTA
13-PENGGANTIAN INJAP JANTUNG
14-PEMBEDAHAN AORTA
15-PENYAKIT ALZHEIMER
16-HILANG PENDENGARAN / PEKAK
17-HILANG KEBOLEHAN BERTUTUR (BISU)
18-KEBAKARAN PARAH
19-PENYAKIT MEMBAWA MAUT
20-AIDS AKIBAT TRANSFUSI DARAH
21-PENYAKIT MOTOR NEURON
22-PENYAKIT PARKINSON
23-PENYAKIT HATI YANG KRONIK
24-PENYAKIT PEPARU YANG KRONIK
25-ANEMIA APLASTIK
26-DISTROFI OTOT
27-POLIOMIELITIS
28-MENINGITIS BAKTERIA
29-TUMOR OTAK BENIGNA
30-ENSEFALITIS
31-FULL BLOWN AIDS
32-LAIN-LAIN PENYAKIT KORONARI ARTERI YANG SERIUS
33-PEMBEDAHAN OTAK
34-SINDROM APALIK
35-TRAUMA KEPALA UTAMA
36-KEHILANGAN TANGAN ATAU KAKI

Tuesday 30 March 2010

Cara Untuk Claim

Cara Untuk Claim...
Sepanjang saya menceburkan diri dalam bidang Takaful, ini merupakan perkara yang selalu ditanya oleh prospect atau client. Macam mana nak claim?..Berapa lama boleh dapat claim?..Cepat ke lambat?...senang ke susah?...dan sebagainya yang berkaitan dengan claim.

Kami di PruBSN Takaful begitu komited mengenai claim.

Berikut antara cara-cara membuat claim dan beberapa contoh claim untuk rujukan anda.

1- Claim Online (Bil dan Elaun)
Perkhidmatan Hospital Alliance Services (HAS) iaitu claim online terus dari hospital ke PruBSN, anda tidak perlu membayar bil terlebih dahulu, akan hanya berkuatkuasa pada bulan ke 4 bermula dari tarikh polisi (tarikh pada medical card). Ini bermakna, client perlu membayar dahulu bil dan caj perubatan sekiranya dimasukkan wad pada 3 bulan pertama daripada tarikh polisi, tidak kira sama ada masuk hospital panel atau tidak. Kemudian, semua laporan perubatan, bil dan resit asal pembayaran perlu diserahkan kepada PruBSN untuk bayaran semula (reimbursement).
Namun, sekiranya client dimasukkan ke hospital Panel PruBSN disebabkan kemalangan parah, HAS boleh digunakan terus tanpa menunggu 3 bulan. Diingatkan, hanya kemalangan sahaja.
Sekiranya claim menggunakan perkhidmatan online (HAS), anda hanya perlu membawa Medical Card PruBSN (Takaful Health) ke hospital panel, dan tunjukkan medical card anda kepada kakitangan hospital bahagian kemasukkan pesakit akan mereka menguruskan selanjutnya. Sekiranya terdapat sebarang masalah, anda perlu menelefon agent anda dengan segera. Sebagai langkah bijak, anda dinasihatkan untuk memaklumkan kepada agent yang anda dimasukkan ke hospital. Ini bagi membolehkan agent anda sentiasa dalam keadaan bersedia sekiranya berlaku sebarang masalah ketika masuk atau keluar hospital.
Untuk memudahkan anda memahami cara untuk masuk wad menggunakan Medical Card PruBSN Takaful...

2- Reimbursement Claim (Bayar dulu, Claim kemudian)
Sekiranya anda masuk ke hospital yang bukan Panel PruBSN, anda juga boleh menuntut bayaran bil hospital, akan tetapi, semua bil tersebut perlulah diselesaikan terlebih dahulu, dan barulah anda tuntut ke PruBSN.
Sila maklumkan kepada agent anda, bagi membolehkan agent anda menyediakan borang laporan perubatan untuk diisi oleh Doktor yang merawat bagi tujuan tuntutan bil perubatan.

3- Claim Elaun Hospital / Elaun ICU & Elaun Bedah tanpa claim bil (Bil claim dari syarikat majikan atau insurans lain)
Sekiranya majikan anda menyediakan perlindungan perubatan untuk anda, anda boleh menuntut semua elaun yang layak (Elaun Hospital, Elaun ICU, Elaun Bedah, Elaun MC disebabkan kemalangan) kecuali bil rawatan.
Caranya mudah sahaja, pihak PruBSN hanya perlukan laporan perubatan daripada Doktor yang merawat anda dan salinan bil perubatan bagi tujuan pengesahan bilangan hari dan jam anda ditahan di wad. Salinan ini penting kerana sekiranya anda ditahan diwad selama 2 hari dan 6 jam atau lebih, anda layak untuk mendapat elaun hospital berdasarkan 3 hari.
Borang laporan perubatan boleh didapati daripada agent anda atau di mana-mana cawangan PruBsn seluruh negara.

4- Claim Accident (Medical/ MC)
Sekiranya berlaku kemalangan kecil dan anda hanya mendapatkan rawatan diklinik, bil caj rawatan boleh dituntut daripada PruBSN. Dokumen yang diperlukan adalah bil dan resit asal serta sedikit laporan daripada Doktor yang merawat mengatakan bahawa caj perubatan tersebut adalah disebabkan kemalangan. PruBSN akan membayar semula tuntutan tertakluk kepada ko-takaful 10%.

5- Claim Kematian Biasa (Natural Death)
Untuk tuntuan kematian, sekiranya bukan disebabkan oleh kemalangan, pemegang polisi yang meninggal dunia tidak semestinya memerlukan bedah siasat. Ini kerana, laporan Doktor yang lengkap boleh digunakan sebagai rujukan berkenaan sebab kematian dan perkara-perkara yang berkaitan.
Sekiranya kematian berlaku, waris hendaklah memaklumkan kepada agent atau PruBSN mengenai perkara yang berlaku. Seterusnya, agent akan menguruskan dari segi penyediaan dokumen dan sebagainya. Oleh itu, adalah amat penting bagi setiap pemegang polisi, anda dinasihatkan memberitahu adik-beradik atau saudara-mara dan kawan-kawan bahawa anda mempunyai perlindungan takaful dari Prudential BSN Takaful, dan sekiranya berlaku kematian, mereka boleh memaklumkan sama ada kepada agent atau PruBSN.

6- Claim Kematian Kemalangan (Accidental Death)
Sama keadaannya seperti di atas. Namun, bagi kes kemalangan, biasanya pihak polis akan mengarahkan pihak hospital membuat bedah siasat bagi memastikan kemalangan yang berlaku bukan disebab pemegang polisi berada dalam pengaruh alkohol atau ada unsur-unsur jenayah dan sebagainya.

7- Tempoh Tuntutan
Tempoh tuntutan bergantung kepada jenis tuntutan dan dokumen yang diperlukan untuk membuat tuntutan. Berdasarkan pengalaman saya, sekiranya semua dokumen tuntutan telah lengkap, biasanya dalam masa 3 atau 4 minggu akan dapat cek daripada syarikat. Namun begitu, ia bergantung kepada kes-kes tertentu. Sebagai contoh, tuntutan elaun hospital biasanya lebih cepat daripada tuntutan disebabkan kematian, atau pampasan sakit kritikal.
Anda boleh hubungi agent anda untuk mengetahui status tuntutan yang telah dihantar.

Nota : Sekiranya anda tidak mempunyai servicing agent, anda boleh hubungi saya ditalian 019- 4500050 (syukri) sekiranya mempunyai kemusykilan dalam proses membuat tuntutan takaful.

Hospital Panel

Hospital Panel PruBSN Takaful
Berikut adalah senarai Hospital Panel PruBSN Takaful seluruh Malaysia...

Johor
Medical Specialist Hospital
Tel : 07-224 3888 07-223 6785

Pusat Pakar Kluang Utama
Tel : 07-771 8999 07-772 8999

Putra Specialist Hospital (Batu Pahat)
Tel : 07-413 3333 07-413 3346

Johor Specialist Hospital
Tel : 07-2253000 07-2248213

Puteri Specialist Center
Tel : 07-2233377 07-2238833

Hospital Pantai Batu Pahat
Tel : 07-433 8811

Kempas Medical Centre
Tel : 07-2368999 Fax : 07-2368222

Hospital Penawar
Tel : 607-252 1800

Melaka
Putra Specialist Hospital (Melaka) Sdn Bhd
Tel : 06-283 5888 06-281 0518

Hospital Pantai Ayer Keroh
Tel : 06-231 9999 06-231 3299

Mahkota Medical Centre
Tel : 06-281 3333

Negeri Sembilan
Columbia Asia Medical Centre
Tel : 06-601 1988 06-601 1848

N.S Chinese Maternity Medical Centre
Tel : 06-762 2104 06-763 0407

Nilai Cancer Institute PT 13747,
Tel : 06-850 0999 06-850 0733

Seremban Specialist Hospital
Tel : 06-7677800 06-7675900

Senawang Specialist Hospital

Kuala Lumpur / Selangor
Pantai Cheras Medical Centre
Tel : 03-9132 2022 03-9132 0732

Sentosa Medical Centre
Tel : 03-4043 7166 03-4043 7661

Pantai Indah Medical Centre
Tel : 03-4289 2828 03-4289 2829

Tung Shin Hospital
Tel : 03-2072 1655 03- 2070 0345

Hospital Pusrawi Sdn Bhd
Tel : 03-2687 5000 03- 2687 5016

Assunta Hospital
Tel : 03-7680 7000 /03 -7781 6902 03-7781 4933

Gleneagles Hospital Kuala Lumpur
Tel : 03-4255 2707 03-4255 2711

Subang Jaya Medical Centre
Tel : 03-56341212 03-5630 6075

Sri Kota Medical Centre
Tel :03-3373 3636 03-3376 3888

KPJ Kajang Specialist Hospital
Tel : 03-8769 2999 03-8769 2808

Sunway Medical Center
03-7491 9191 03-7491 0242

Ampang Puteri Specialist Hospital
Tel : 03-4270 2500 03-4270 2443

Tawakal Hospital 202-A Jalan Pahang
Tel : 03-4022 8063

Damansara Specialist Hospital
Tel : 03-7722 2692 03-4270 2443

Pantai Medical Centre
Tel : 03-2296 0888 03-22960832

Columbia Asia Medical Centre
Tel : 03-8064-8688

Pantai Klang Medical Centre
Tel : 603-3374 2020

Institut Jantung Negara
Tel : +603-2617 8200

Prince Court Medical Centre
Tel : +603-2160 0000

KPJ Selangor Specialist Hospital
Tel : 03-5543 1111

Kelantan
Universiti Sains Malaysia USM,
Tel : 09-766 3137

Perdana Specialist Hospital
Tel : 09-745 8000 09-747 2877

Kota Bharu Medical Centre
Tel : 09-743 3399 09-747 8271

Terengganu
Kuala Terengganu Specialist Hospital
Tel : 09-624 5353 09 Fax : 09-626 5211

Pahang
Kuantan Medical Centre
Tel : 09-514 2828 Fax 09-516 3753

Kuantan Specialist Hospital
Tel : 09-567 8588 09-567 8098

Sabah

Sabah Medical Centre
Tel 088-222922 Fax : 088-243540

Rafflesia Medical Centre
Tel : 088-272630 Fax : 088-272640

Damai Specialist Centre
Tel : 088-222922 Fax : 088-243540

Sarawak
Normah Specialist Medical Centre
Tel : 082-440055 Fax : 082-442600

Rejang Medical Centre
Tel : 084-218800 Fax : 084-219900

Timberland Medical Centre
Tel : 082-234466 Fax : 082-244273

Columbia Medical Centre, Miri
Tel : 085-437755 Fax : 085-425677

Kuching Specialist Hospital
Tel : 082-365777 082-364666

Sibu Specialist Medical Centre
Tel : 084-218800

Perak
Pantai Putri, Ipoh
Tel : 05-5484333 Fax : 05-5458168

Apollo Medical Centre
Tel : 05-8056000 Fax : 05-8076000

Fatimah Hospital
Tel : 05-5455777 Fax : 05-5499237

Ipoh Specialist Hospital
Tel : 05-241 8777 05-254 1888

Penang
Bagan Specialist Centre
Tel : 04-3322800 Fax : 04-3312806

Pantai Mutiara Hospital
Tel : 04-643 3888

Gleneagles Medical Centre
Tel : 04-2276111 Fax : 04-2262994

Penang Adventist Hospital
Tel : 04-2227200 Fax 04-2278512

Lam Wah Ee Hospital
Tel : 04-6571888 Fax : 04-6570940

Tanjung Medical Centre
Tel : 04-2262323 Fax: 04-2299008

Hope Children Hospital
Tel : 04-228 46557

Hope Children Hospital (Sg Ara )
Tel : 04-644 7557 / 04-644 1557 FAx : 04-646 1559

Hope Children Hospital (FARLIM)
Tel : 04-829 7926/ 04-826 6557 Fax : 04-829 7982

Loh Guan Lye Specialist Centre
Tel : 04-2388888 Fax : 04-2388983

Island Hospital 308 Macalister Road,
Tel : 04-228 8222 Fax : 04- 226 7989

Kedah
Metro Specialist Hospital
Tel : 04-4238888 FAx : 04-4258888

Putra Medical Centre
Tel : 04-7342888 Fax : 04-7348882

Kedah Medical Center
Tel : 04-7308878 Fax : 04-7332869

Hospital Pantai Utara Sungai Petani
Tel : 04-4428888 Fax : 04-4428889

Takaful Saver

"Hari ini menabung sedikit,
esok pula hasilnya membukit"

Ketika merancang perlindungan untuk menghadapi perkara yang tidak diingini, anda juga boleh merancang untuk perkara yang anda ingini. Seperti memiliki kediaman impian, membiayai anak-anak melanjutkan pelajaran atau bersara lebih awal.
Rider pelaburan Takaful Saver membolehkan anda mengecapi semua ini. Dengannya, anda boleh memilih untuk melabur terus ke dalam Dana Takafulink sambil menikmati perlindungan yang ditawarkan oleh pelan Takafulink anda.
Takaful Saver membolehkan anda menikmati lebih lagi dari pelan Takafulink anda kerana ia menawarkan pelan yang lebih fleksibel untuk menepati keperluan anda yang sering berubah.

Bagaimana Takaful Saver diken
dalikan?
Setelah menyertai Takaful Saver, para peserta Takafulink boleh membuat caruman tetap ke Akaun Unit Pelaburan (IUA) untuk membeli unit-unit di dalam Dana Takafulink yang dipilih.
• Caruman tetap minimum: RM10 sebulan
• Caruman tetap maksimum: (Caruman tahunan Takafulink) x 5

Penambahan Caruman
Peserta juga boleh menambah caruman tunggal ke dalam IUA mereka pada bila-bila masa.
• Penambahan minimum: RM1,000
• Penambahan maksimum: Tiada had
Memandangkan 95% daripada caruman tetap Takaful Saver diperuntukkan untuk membeli unit-unit Dana Takafulink, rider ini membolehkan para peserta menambah caruman mereka untuk pelaburan dan simpanan.

Nota:
•5% lagi diperuntukkan untuk yuran Wakalah bagi komisen ejen dan perbelanjaan berkaitan agihan.
•Caruman Takaful Saver adalah berasingan sama sekali dengan Takafulink.
•Apabila berlaku kematian, Hilang Upaya Penuh & Kekal (HUPK) atau Sijil mencapai tarikh matang, baki unit di dalam IUA akan dibayar kepada para peserta.

Manfaat Tambahan
Takaful Saver Contributor: Membayar caruman tetap kepada orang dilindungi Takaful Saver sekiranya orang dilindungi menghidap penyakit kritikal.
Takaful Saver Parent Contributor atau Takaful Saver Spouse Contributor: Sekiranya ibu bapa atau pasangan orang dilindungi meninggal dunia, mengalami HUPK atau disahkan menghidap penyakit kritikal, manfaat ini akan membantu membayar caruman kepada pelan Takaful orang dilindungi di masa hadapan.
Bayaran manfaat tahunan akan dihentikan apabila orang dilindungi meninggal dunia atau mencapai usia 60 tahun.

Siapa yang boleh menyertai Takaful Saver?
Mana-mana peserta dan / atau pencarum pelan Takafulink.

Bagaimana dana anda diuruskan?
Caruman tetap Takaful Saver akan diuruskan mengikut arah pelaburan yang dinyatakan di dalam pelan Takafulink anda sebelum ini.
Penambahan caruman tunggal pada satu-satu masa boleh dibuat ke dalam Dana Takafulink pilihan anda.

Dana-dana Takafulink berlandaskan Syariah yang disediakan ialah:

Takafulink Dana Ekuiti
• Bertujuan untuk memaksimumkan pulangan dalam jangka masa pertengahan hingga panjang
dengan melabur dalam saham bermutu tinggi yang berlandaskan Syariah dan disenaraikan di Bursa Malaysia
• Untuk para peserta yang mampu menghadapi risiko yang tinggi dan berminat dalam pelaburan jangka masa pertengahan hingga panjang

Takafulink Dana Bon
•Bertujuan memberikan pengumpulan modal jangka masa pertengahan hingga panjang, dengan melabur dalam sekuriti terpilih yang berlandaskan Syariah
•Untuk peserta yang mampu menghadapi risiko yang rendah hingga pertengahan serta berminat dalam pelaburan jangka masa pertengahan hingga panjang
SELAMAT:
Melabur untuk masa depan anda sambil menikmati perlindungan Takaful
KEMUDAHAN:
Melabur bila-bila masa yang anda suka, terus ke dalam Dana Takafulink pilihan anda

Takafulink Dana Urus
•Dana diuruskan yang bertujuan memaksimumkan pulangan dalam jangka masa pertengahan hingga panjang. Ini dicapai dengan melabur dalam saham dan sekuriti yang berlandaskan Syariah menerusi Takafulink Dana Ekuiti, Takafulink Dana Bon dan mana-mana dana Takafulink sedemikian yang ditawarkan di masa hadapan
•Untuk peserta yang mampu menghadapi risiko sederhana hingga tinggi dan berminat dalam pelaburan jangka masa pertengahan hingga panjang

Nota:
•Prestasi lepas bagi suatu Dana tidak boleh dianggap sebagai petunjuk bagi prestasi di masa hadapan.
•Harga bagi suatu unit mungkin naik dan turun, dan prestasi suatu Dana tidak dijamin.
•Nilai bagi suatu Dana mungkin lebih rendah dari jumlah sumbangan dan bergantung kepada prestasi sesuatu aset.





Takaful Cerdik

Takafulink Cerdik - Pelan Pendidikan
"Kita atau dia..."

Pendidikan adalah hadiah yang paling berharga daripada ibu bapa kepada anak-anak. Akan tetapi, perlu diingat, pada masa kini, pendidikan yang baik dan sempurna memerlukan komitmen bukan sahaja dari segi masa dan tenaga, malah wang ringgit.

Tahun demi tahun, masalah pelajar tidak dapat meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi disebab oleh masalah kewangan semakin ramai. Bukan masalah pelajar tidak pandai. Tapi disebabkan oleh MASALAH KEWANGAN. Bagaimana ini boleh berlaku? Mari kita fikirkan.

Semasa anak masih kecil, adakah mereka tahu yang mereka akan masuk ke universiti satu hari nanti? Adakah mereka tahu untuk masuk ke sesebuah Universiti memerlukan sejumlah wang bagi menampung yuran dan duit belanja pembelajaran? Siapa yang lebih tahu?..Ibu bapa atau Anak?..siapa yang ada pilihan?..Ibu Bapa atau Anak?..siapa yang ada plihan untuk berbelanja berlebihan hingga terlupa untuk membuat simpanan pada masa mendatang atau membuat simpanan berterusan bagi menyediakan wang untuk pendidikan anak? Siapa yang mempunyai pilihan.....renung mata anak kita....renung sedalam-dalamnya...sama ada yang baru saja lahir, berumur 1 atau 2 tahun atau yang sudah mula bersekolah....adakah mereka tahu yang satu hari nanti mereka memerlukan sejumlah wang untuk melanjutkan pelajaran demi cita-cita mereka. Bukan hanya cita-cita mereka, yang mana saya percaya, lebih kepada cita-cita kita untuk melihat anak kita berjaya. Tapi apakah pilihan di tangan dia?...siapa yang mempunyai pendapatan?..kita atau dia?..siapakah yang mempunyai pilihan?..kita atau dia...kita yang mampu memilih untuk memperuntukkan sejumlah wang simpanan secara berterusan untuk dia atau dia sudah mampu untuk mencari wang sendiri untuk menampung pembalajaran mereka?....

Jadi, pelan Takafulink Cerdik daripada PruBSN Takaful ini direka khas dalam usaha membantu ibu bapa untuk merancang simpanan pendidikan untuk anak-anak mereka. Mulalah dari sekarang. Dapatkan pelan yang terbaik yang memberikan perlindungan Takaful dan Pendidikan dalam satu akaun yang komprehensif.

Apa dia Pelan Takafulink Cerdik?
Takafulink Cerdik merupakan pelan pendidikan daripada PruBSN Takaful. Pelan ini merupakan sejenis caruman tetap dan mempunyai tempoh matang sehingga umur anak 25 tahun. Pelan ini bukan sahaja memberi perlindungan untuk pendidikan malah perlindungan dari segi kematian, kemalangan, 36 penyakit kritikal, kad perubatan (Medical Card) dan beberapa manfaat lain seperti di bawah.

Senarai manfaat dan penerangan...

1-Kematian atau Lumpuh Kekal Keseluruhan
Sekiranya berlaku kematian kepada anak, pampasan akan diberikan berdasarkan tahun penyertaan.

Umur pada tarikh akan datang
1 Tahun : 20% daripada jumlah perlindungan (sum covered)
2 Tahun : 49%
3 Tahun : 60%
4 Tahun : 80%
5 Tahun dan ke atas : 100%

Sebab kematian terdiri kematian biasa

2-36 Jenis Penyakit Kritikal (Senarai penyakit kritikal)
-Sekiranya anak mengidap salah satu dari 36 Jenis penyakit, pemegang polisi akan diberikan pampasan sekali gus (lump sum).
-Segala kos rawatan perubatan akan ditanggung oleh medical card (rujuk Takaful Health)
-Selepas didapati mengidap salah satu daripada penyakit kritikal ini, semua caruman akan datang akan ditanggung oleh PruBSN sehingga umur anak mencapai 25 tahun atau meninggal dunia, yang mana lebih terdahulu. Wang pelaburan anda akan bertambah secara automatik. Anda tidak perlu membayar apa-apa caruman dan layak untuk menikmati semua manfaat yang masih ada.

3-Manfaat Khairat Kematian & Hilang Upaya disebabkan Kemalangan (ADD)
-Manfaat ini akan membayar pampasan kematian atau lumpuh kekal keseluruhan akibat kemalangan.
-Bayaran ini adalah tambahan kepada bayaran (Kematian/Lumpuh Kekal Keseluruhan *Manfaat No 1).
-Sekiranya anak meninggal dunia disebabkan kemalangan di tempat awam, atau semasa menaik kenderaan awam yang bergerak di atas jalan raya atau landasan (PLV-Public Landed Vehicle) yang mempunyai jadual perjalanan dan laluan yang tetap, pampasan akan digandakan sebanyak 2 kali (Double Indemnity)
-Sekiranya anak mengalami kecacatan kekal atau kehilangan anggota, pampasan akan diberikan mengikut peratusan (%)
-Jumlah manfaat adalah jenis diperbaharui (renewal benefit) – Contoh, katakan anda sudah buat tuntutan sehingga habis manfaat ini pada tahun tersebut, jumlah yang dilindungi akan menjadi 100% semula.
-Akan tetapi sekiranya tuntutan 100% dilakukan pada tahun itu, untuk tuntutan manfaat ini pada tahun yang sama tidak dibenarkan. Manfaat ini diperbaharui mengikut tahun polisi.

4-Manfaat Pampasan Kemalangan Diri 4 Jam Di Seluruh Dunia (AMR)
-Membayar balik semua kos perubatan akibat kemalangan.
-Bil kemalangan sehingga RM 2,000 untuk setiap kemalangan
-Sekiranya anda mendapatkan rawatan di klinik biasa pun, anda boleh claim kos rawatan tersebut dengan syarat rawatan tersebut adalah disebabkan oleh KEMALANGAN

5-Kad Perubatan (Takaful Health)
-Menyediakan dana untuk rawatan perubatan Bayaran terus ke Hospital Panel PruBSN Takaful seluruh - Malaysia. Boleh digunakan di dalam dan luar negara.
-Manfaat yang ditawarkan adalah seperti berikut (Sila refer Takaful Health)
-Jaminan pembaharuan dan dijamin dan tiada port-folio akan dibatalkan.

6-Elaun Hospital
-Manfaat ini akan diberikan mengikut jumlah hari klien duduk dalam wad.
-Tidak tertakluk kepada hospital swasta sahaja, sekiranya anda masuk hospital kerajaan sekali pun, Elaun Hospital akan dibayar.
-Sekiranya bil hospital swasta telah ditanggung oleh syarikat anda.
-Elaun Hospital ini juga boleh kita tuntut (claim) tanpa memerlukan bil atau resit asal.

7-Elaun ICU
-Elaun tambahan akan diberikan disepanjang tempoh klien berada dalam ICU.

8-Elaun Bedah
-Elaun Bedah akan diberikan sekiranya klien menjalani procedure pembedahan.

9-Elaun Lumpuh
-Pampasan ini akan diberikan kepada klien apabila klien didapati Lumpuh Kekal Keseluruhan (Total Permanent Disable)

10-Khairat Kematian
-Bayaran RM 2,000 untuk khairat kematian bagi tujuan menanggung kos pengebumian jenazah. - Pampasan ini boleh dituntut sebaik sahaja klien meninggal dengan mengemukakan bukti kematian seperti permit pengebumian, surat kematian atau keratan akhbar mengenai berita kematian tersebut

11-Premium Percuma
Manfaat ini akan menyambung simpanan klien secara automatik sekiranya
•Anak disahkan mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal. Sila rujuk senarai penyakit kritikal
•Pembayar meninggal dunia
•Pembayar lumpuh kekal keseluruhan (TPD)
•Pembayar mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal.

Semua manfaat lain dalam plan ini berkekalan sehingga tamat tempoh polisi iaitu pada umur anak 25 tahun.

12-Pulangan Pelaburan
-Tiada tempoh matang untuk mengeluarkan wang anda.
-Wang pelaburan boleh dikeluarkan pada bila-bila masa untuk tujuan pembelajaran anak dengan syarat nilai tunai terkumpul melebih RM 4,000.
-Anggaran pulangan pelaburan 9% hingga 11% setahun (bergantung kepada prestasi pasaran dan dana yang anda pilih).
-Sekiranya anda ingin mendapatkan pulangan yang lebih tinggi, anda boleh menambah caruman tambahan dalam Takaful Saver.

13-Takaful Saver
-Manfaat tambahan untuk memaksimumkan simpanan pendidikan untuk anak anda. Sila rujuk Takaful Saver .

Takaful Puteri

MANFAAT TAKAFUL PUTERI
Manfaat Takaful Puteri merupakan manfaat rider (perlu disertakan dengan pelan Takafulink)

Pelan-Pelan Takaful Puteri menawarkan pelbagai manfaat tambahan kepada wanita yang biasanya tidak terdapat didalam pelan Takafulink.

Terdapat 2 pilihan pelan iaitu Takaful Puteri atau Takaful Puteri Plus
Kedua-dua pelan menawarkan tiga tahap jumlah yang diinsurankan iaitu
[ RM50,000, RM100,000 atau RM150,000 ]


Pelan Takaful Puteri menawarkan :
•Manfaat Penjagaan Wanita yang melindungi daripada penyakit-penyakit berkaitan wanita

Pelan Takaful Puteri Plus menawarkan:
•Manfaat Penjagaan Wanita yang melindungi anda daripada penyakit-penyakit yang berkaitan wanita.
•Manfaat Penjagaan Ibu yang melindungi komplikasi kehamilan dan penyakit-penyakit congenital bayi (penyakit sejak lahir)

MANFAAT PENJAGAAN WANITA
A)Tuntutan untuk satu daripada mana-mana kejadian di bawah 100% jumlah yang diinsurankan akan dibayar.

Kanser berkaitan wanita
• Kanser payudara atau
• Kanser Uterus Serviks atau
• Kanser Tiub Falapio atau
• Kanser Ovari atau
• Kanser Uterus atau
• Kanser Vagina/Vulva
atau Lupus Eritematosus Sistemik dengan Lupus Nefritis

30% daripada jumlah yang diinsurankan akan dibayar sekiranya disahkan mengidap Karsinoma-in-situ Payudara atau Uterus Serviks.Bagaimanapun, apabila disahkan kemudiannya mengidap kanser berkaitan wanita atau Lupus Eritematosus Sistemik dengan Lupus Nefritis, kami akan membayar baki 70% daripada jumlah yang diinsurankan.

B)Tuntutan untuk satu daripada mana-mana kejadian di bawah. 30% daripada jumlah yang diinsurankan akan dibayar.
•Artritis Reumatiod dengan Komplikasi atau
•Pembedahan Rekonstruksi Payudara atau
•Pembedahan Rekonstruksi Muka kerana kemalangan atau
•Graf kulit kerana kebakaran atau kanser kulit atau Keretakan Osteoporosis


MANFAAT PENJAGAAN IBU
A)Tuntutan untuk satu daripada mana-mana kejadian di bawah RM10,000 akan dibayar

Komplikasi Kehamilan
•Penyebaran Penggumpalan Intravaskular (selepas hamil 7 bulan) atau
•Kehamilan Ektopik atau
•Keguguran Lewat (dari hari 126 hingga hari 196 kehamilan) atau
•Kematian Fetus (selepas hamil 196 hari) atau
•Kematian Anak (dalam tempoh 30 hari selepas kelahiran)

B)Tuntutan untuk satu daripada mana-mana kejadian dibawah.RM20,000 akan dibayar.

Penyakit-penyakit Kongential Bayi
•Sindrom Down atau
•Kecacatan Vetrikel Septum atau
•Kecacatan Atrium Septum atau
•Spina Bifida atau
•Lelangit Rekah
Bayi mestilah hidup lebih dari 30 hari selepas kelahiran dan didiagnosis dalam tempoh 2 tahun selepas kelahiran.

Nota :
Kejadian yang boleh dituntut di bawah Manfaat Penjagaan Wanita Dan Manfaat Penjagaan Ibu mestilah kejadian pertama yang berlaku di sepanjang hayat semasa Diinsurankan. Sila hubungi saya di no 019-4500050 (syukri) untuk maklumat lanjut.

Monday 29 March 2010

Takaful Health

Takaful Health (TH) - Medical Card
Takaful Health (TH) atau Medical Card PruBSN Takaful adalah satu manfaat tambahan dalam polisi Takafulink khas untuk perlindungan bil perubatan.
Takaful Health memberikan perlindungan perubatan bagi Manfaat Hospital dan Pembedahan dan Rawatan Pesakit Luar sekiranya dimasukkan ke hospital atau memerlukan rawatan pesakit luar disebabkan kesakitan atau kecederaan. Ini juga Bantuan Perubatan Kecemasan.

Antara kelebihan TH adalah seperti berikut :
•Dapat BONUS jika tiada tuntutan pada tahun tersebut
•Had tahunan dan had keseluruhan yang tinggi sehingga 70 tahun
•Kebebasan memilih hospital dan doktor untuk merawat anda
•Perlindungan 24 jam diseluruh dunia
•Perkhidmatan bayaran secara online di lebih 50 buah hospital panel seluruh Malaysia. Anda tidak perlu membayar bil rawatan terlebih dahulu. Sebaliknya kos rawatan akan dibayar terus ke hospital melalui kemudahan perkhidmatan Hospital Alliance Services (HAS).
•Rawatan sebelum masuk hospital dan selepas keluar hospital
•Penjagaan jururawat di rumah
•Pembedahan balik hari (Day Surgery)
•Rawatan kecemasan pesakit luar untuk kecederaan akibat kemalangan
•Rawatan Dialisis buah pinggang
•Rawatan Kanser
•Jaminan pembaharuan sehingga umur 70 tahun















Perhatian

Manfaat TH ini tertakluk kepada syarat dan terma ko-takaful iaitu :

1- Ko-Takaful sebanyak 10% (minimum RM 300 dan maksimum RM 1,000) untuk Manfaat Hospital dan Pembedahan (In Hospitalisation & Surgical), KECUALI untuk Manfaat Bilik dan Penginapan Hospital Harian tiada ko-takaful di kenakan. Maknanya, PruBSN akan membayar 100% kos bilik mengikut pelan yang diambil.

Ringkasan ko-takaful untuk in-hospitalisation
(300 <= ko-takaful :10% <=1000) Contoh 1 : Jumlah Bil RM 2,000 : 10% Ko-Takaful = RM 200. Oleh kerana minimum Ko-Takaful RM 300, klien perlu bayar RM 300 kepada hospital, manakala PruBSN bayar selebihnya iaitu RM 1,700. Contoh 2 : Jumlah Bil RM 5,000 : 10% Ko-Takaful = RM 500. Klien perlu bayar ko-takaful RM500 kepada hospital, kerana nilainya antara 300 hingga 1000. PruBSN akan membayar baki bil iaitu RM 4,500. Contoh 3 : Jumlah Bil RM 30,000 : 10% ko-Takaful = RM3,000. Klien hanya perlu membayar RM1,000 disebabkan had maksimum adalah RM1,000. PruBSN akan membayar baki bil iaitu RM 29,000.

Oleh sebab itu, anda dinasihatkan untuk mengambil pelan yang komprehensif iaitu dengan memasukkan Manfaat Elaun Hospital (Hospital Benefit) dan Manfaat Elaun ICU & Bedah (Medical Cover). Manfaat ini akan membantu anda untuk menampung kos ko-takaful di atas.
Untuk maklumat lanjut atau penerangan yang lebih jelas, anda boleh hubungi saya (Syukri) di 019-4500050 or email: mohamad.syukri@prubsnadvisor.com.my.

2- Bagi Manfaat Rawatan Pesakit Luar. Klien hanya perlu bayar 10% daripada bil yang dikenakan sahaja. Tidak tertakluk kepada had minimum dan had maksimum. Bagi manfaat ini, klien perlu membuat pembayaran terlebih dahulu dan claim ke PruBSN. Pastikan anda memperolehi RESIT ASAL semasa anda membuat pembayaran. Ini kerana, tanpa resit asal, claim tidak akan diluluskan.

3- Apakah Pengecualiannya?
Pengecualian yang biasa ialah:
1.Kecederaan diri yang disengajakan.
2.Peperangan, penglibatan secara langsung dalam rusuhan, mogok atau kekacauan awam.
3.Kehamilan, melahirkan anak, keguguran atau pengguguran janin.
4.Rawatan pergigian melainkan diperlukan kerana kecederaan akibat kemalangan atau penyakit yang melibatkan pembedahan oral.
5.Sebarang pembedahan elektif, pembedahan kosmetik atau plastik (melainkan diperlukan kerana kecederaan akibat kemalangan atau penyakit).
6.Kemasukan ke hospital yang tujuan utamanya ialah untuk penyiasatan, diagnosis, pemeriksaan Xray, pemeriksaan fizikal am atau pemeriksaan kesihatan rutin; rawatan khusus untuk mengurangkan atau menambahkan berat badan; pemulihan, penjagaan atau rehat pulih.
7.AIDS, kewujudan sebarang jangkitan HIV atau penyakit yang disebarkan melalui hubungan seks.
8.Perkhidmatan yang tidak berkaitan dengan perubatan.
9.Penyakit otak, penyakit jiwa, penyalahgunaan/ketagihan arak atau bahan.
10.Ketidaksuburan, pencegahan hamil, pemandulan, kecacatan kelahiran, kecacatan kongenital, berkhatan.
11.Sukan professional, sebarang jenis perlumbaan, selam skuba, aktiviti sukan udara dan sebarang aktiviti atau sukan berbahaya lain.
12.Sebarang pelanggaran atau percubaan untuk melanggar undang-undang atau menentang daripada ditahan.
13.Penyakit-penyakit tertentu berikut bagi 120 hari pertama perlindungan. Sila rujuk senarai penyakit spesifik seperti di bawah.

Nota Penting :
Perlindungan bermula serta merta selepas polisi lulus (approved) bagi kemasukkan ke hospital akibat kemalangan. Tetapi perlindungan bagi sebab-sebab lain hanya bermula 30 hari selepas polisi lulus.

Perlindungan bagi penyakit-penyakit tertentu (Specified Illness) akan bermula 120 hari selepas polisi lulus. Senarai penyakit tertentu adalah seperti berikut :
1.Batu karang di dalam sistem kencing atau hempedu
2.Hipertensi atau Penyakit Kardiovaskular (kecuali serangan jantung)
3.Diabetes Mellitus
4.Semua jenis ketumbuhan, cyst, polips atau kanser (barah)
5.Pembedahan sinus, septum hidung atau tonsil
6.Hernia, buasir atau fistula
7.Endometriosis atau difungsi pendarahan uterin

Syarikat tidak akan membayar mana-mana manfaat yang berpunca daripada keadaan sedia wujud (pre-existing condition) sama ada secara langsung atau tidak langsung sekiranya perkara tersebut tidak didedahkan semasa membuat permohonan takaful.
Jika anda menerima rawatan di luar negara, manfaat yang dibayar adalah berdasarkan kos rawatan yang berpatutan dengan caj yang dikenakan oleh hospital di Malaysia. Tiada manfaat akan dibayar jika anda bermastautin di luar negara melebihi 90 hari bagi setiap perjalanan.

Sunday 28 March 2010

Takafulink


Takafulink merupakan Pelan Takaful Keluarga yang berkaitan dengan pelaburan yang berlandaskan prinsip-prinsip syariah. Ia dirangka bagi memenuhi keperluan perlindungan dan pelaburan setiap peringkat umur.

Peruntukkan sumbangan untuk perlindungan dan pelaburan seperti di jadual.


Secara umumnya, Pelan Takafulink ini terdiri daripada 3 pecahan akaun yang utama iaitu :

A- Participant Unit Account (PUA)
(Rujuk manfaat No.1, No.2 dan No.3)

B- Individual Special Account (ISA)
(Rujuk manfaat No.4 hingga No.13)

C- Investment Unit Account (IUA)
(Rujuk manfaat No.14)

Berikut adalah senarai manfaat yang terdapat di dalam Pelan Takafulink berserta dengan penerangan ringkas.

1- Manfaat Asas (Basic Sum Covered) i.e Kematian atau Lumpuh Kekal Keseluruhan
•Sekiranya berlaku kematian, pampasan akan diberikan sekali gus bersama jumlah simpanan yang ada pada tahun itu.
•Sebab kematian, mestilah terdiri kematian biasa atau kemalangan.
•Sekiranya pemegang polisi lumpuh kekal keseluruhan disebabkan oleh penyakit dan berlaku sebelum umur 60 tahun, pampasan akan diberikan secara berperingkat-peringkat supaya pesakit boleh menggunakan untuk menampung kehidupannya dan manfaat-manfaat lain akan kekal seperti biasa.
•Pemegang polisi akan mendapat elaun tahunan (rujuk Elaun Lumpuh).


2- Crisis Shield (Pampasan 36 Jenis Penyakit Kritikal)
Sekiranya pemegang polisi mengidap salah satu dari 36 jenis penyakit kritikal, pemegang polisi akan diberikan pampasan sekali gus.
•Kos rawatan akan ditanggung oleh kad perubatan (rujuk manfaat Takaful Health).
•Selepas didapati mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal ini, semua caruman akan datang akan ditanggung oleh PruBSN sehingga umur pemegang polisi mencapai 80 tahun atau meninggal dunia, yang mana lebih terdahulu (Dengan syarat manfaat Contributor disertakan. Sila rujuk manfaat No-13). Sekiranya manfaat Contributor tidak disertakan, client perlu menyambung caruman sehinggalah tamat tempoh matang.
•Anda tidak perlu membayar apa-apa caruman dan layak untuk menikmati semua manfaat yang masih ada
.

3- Compassionate Benefit (Khairat Kematian)
•Manfaat ini akan membayar khairat kematian bagi tujuan pengebumian. Ia akan dibayar serta merta sebaik sahaja pewaris mengemukakan bukti kematian kepada syarikat.

4- Crisis Cover Plus (CCP)
•Ia merupakan manfaat tambahan i.e rider yang memberikan perlindungan lebih tinggi kepada pemegang polisi atas sebab kematian, 36 jenis penyakit kritikal atau lumpuh kekal keseluruhan i.e Total Permanent Disable (TPD)
•Sebaik sahaja pemegang polisi disahkan mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal, manfaat CCP akan dibayar sekali gus manakala Manfaat Asas utk kematian (Basic Sum Covered) masih kekal.
•Sekiranya kematian berlaku sebelum tuntutan 36 jenis penyakit kritikal dibuat, manfaat CCP ini akan dibayar bersama-sama Basic Sum Covered (manfaat no. 1).

5- Crisis Cover Income~CCI~(Elaun Pendapatan tahunan apabila mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal)
•Manfaat ini akan membayar pampasan bagi menggantikan pendapatan kita sekiranya kita mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal.
•Jumlah pampasan akan dibayar setahun sekali sehingga umur 80 tahun atau meninggal dunia, yang mana lebih dahulu.

6- Accidental Death and Disablement~ADD~(Manfaat Khairat Kematian & Hilang Upaya disebabkan Kemalangan)
•Manfaat ini akan membayar pampasan kematian atau lumpuh kekal keseluruhan akibat kemalangan. Bayaran ini adalah tambahan kepada bayaran (Kematian/Lumpuh Kekal Keseluruhan *Manfaat No 1 dan No 2).
•Sekiranya pemegang polisi meninggal dunia disebabkan kemalangan di tempat awam, atau semasa menaik kenderaan awam yang bergerak di atas jalan raya atau landasan (PLV-Public Landed Vehicle) yang mempunyai jadual perjalanan dan laluan yang tetap, pampasan akan digandakan sebanyak 2 kali (Double Indemnity)
•Sekiranya pemegang policy mengalami kecacatan kekal atau kehilangan anggota, pampasan akan diberikan mengikut peratusan (%)
•Jumlah manfaat adalah jenis diperbaharui (renewal benefit) – Contoh, katakan anda sudah membuat tuntuan ADD benefit pada tahun semasa 100%, untuk polisi tahun berikutnya, jumlah manfaat akan jadi 100% semula. Sekiranya pada tahun yang semasa anda telah membuat tuntutan 100% untuk manfaat kemalangan, dan malang tak berbau, anda sekali lagi ditimpa kemalangan pada tahun yang sama, tiada pampasan untuk manfaat No.4 boleh dituntut untuk tahun itu.


7- Accident Medical Reimbursement~AMR~(Bayaran Balik Kos Perubatan akibat kemalangan)

•Membayar balik semua kos perubatan akibat kemalangan berdasarkan jumlah yang dilindungi dalam masa 104 minggu dari tempoh kemalangan berlaku, sekiranya tidak masuk wad. Sekiranya anda mendapatkan rawatan di klinik biasa pun, anda boleh claim kos rawatan tersebut dengan syarat rawatan tersebut adalah disebabkan oleh KEMALANGAN, dan bukannya penyakit.
•Manfaat ini juga boleh digunakan untuk menampung kos ko-takaful yang dikenakan pada manfaat Takaful Health (Medical Card) untuk rawatan akibat kemalangan.
•Bayaran balik kos rawatan akibat kemalangan dalam manfaat ini akan membayar balik 100%, tiada dikenakan ko-takaful.


8- Weekly Indemnity (Elaun Tunai Mingguan Cuti Sakit Akibat Kemalangan)

•Manfaat ini akan membayar pampasan mingguan disebabkan keilatan sementara (Temporary Disable) akibat kemalangan atau dengan kata lain 'Elaun Cuti Sakit akibat kemalangan'. Manfaat ini diwakili dengan nilai unit. Terdapat 2 bahagian Keilatan Sementara ( Temporary Total Disable @ TTD dan Temporary Partial Disable @ TPD)
•1 Unit manfaat akan membayar RM 100 seminggu bagi TTD dan RM 50 bagi TPD. Penetapan sama ada TTD atau TPD akan ditentukan melalui laporan doktor berkenaan dengan Proses Penyembuhan (Healing Progress).


9-Takaful Health (i.e Kad Perubatan/Medical Card~Pembiayaan Bil Hospital, Pembedahan, Rawatan Dll)
•Menyediakan dana untuk rawatan perubatan bayaran terus ke Hospital Panel PruBSN Takaful seluruh Malaysia.
•Tiada claim, dapat BONUS pada hujung tahun.
•Boleh digunakan di dalam dan luar negara.
•Untuk maklumat selanjutnya, rujuk Takaful Health.

10- Medical Cover
•Manfaat ini mempunyai 2 gabungan manfaat iaitu Elaun ICU dan Elaun Bedah.
•Elaun ICU - Membayar elaun harian selama berada dalam wad ICU
•Elaun Bedah (Surgical Procedure Benefit) - Membayar pampasan pembedahan bergantung kepada kadar keseriusan (Severity Level)
•Manfaat ini dibayar berdasarkan unit yang diambil.
•1 Unit mewakili RM 100 sehari (Elaun ICU) & RM 2,500 setiap procedure (Elaun Bedah)
•Elaun Bedah akan diberikan bergantung kepada kadar keseriusan (severity level) seperti berikut :
Level 1 : RM 125
Level 2 : RM 250
Level 3 : RM 500
Level 4 : RM 750
Level 5 : RM 1,250
Level 6 : RM 1,875
Level 7 : RM 2,500
•Elaun Bedah-Maximum RM12,500 setahun


11- Elaun Hospital (Hospital Benefit)

•Manfaat ini akan diberikan mengikut jumlah hari klien duduk dalam wad.
•Hospital Benefit diwakilkan dengan Unit. 1 Unit bersamaan RM 50 sehari. Contoh, 8 unit = 8 x RM50 = 400 sehari.
•Maksimum unit adalah 8 untuk satu polisi.
•Tidak tertakluk kepada hospital swasta sahaja, sekiranya anda masuk hospital kerajaan sekali pun, Elaun Hospital akan dibayar. Sekiranya bil hospital swasta telah ditanggung oleh syarikat anda, Elaun Hospital ini juga boleh kita tuntut (claim) tanpa memerlukan bill atau resit asal. Bil hospital akan dibayar melalui Medical Card dan elaun hospital akan diberikan kepada klien selepas keluar dari hospital. Biasanya dalam masa 14 hari bekerja.
•Jumlah yang dibayar tidak akan ditolak daripada mana-mana manfaat lain. Maksimum claim setahun adalah 100 hari dan minimum perlu berada di dalam wad adalah 6 jam.
•Hospital - semua jenis (swasta atau kerajaan)


12- Elaun Lumpuh (Disability Provider)
•Pampasan ini akan diberikan kepada klien apabila klien didapati Lumpuh Kekal Keseluruhan (Total Permanent Disable) sama ada akibat penyakit atau kemalangan.
•Pampasan akan diberikan setahun sekali sehingga umur 60 tahun.

13- Premium Percuma (Contributor Benefit)
•Manfaat ini akan menyambung simpanan klien secara automatik sekiranya klien disahkan mengidap salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal. Sila rujuk senarai 36 penyakit kritikal.
•Manfaat lain yang berkaitan adalah : Parent Contributor, Spouse Contributor, Takaful Saver Contributor, Takaful Saver Parent Contributor

14- Pulangan Pelaburan
•Tiada tempoh matang untuk mengeluarkan wang anda. Wang pelaburan boleh dikeluarkan pada bila-bila masa dan untuk tujuan apa sekali pun dengan syarat nilai tunai terkumpul melebih RM 4,000.
•Anggaran pulangan pelaburan 9% hingga 11% setahun (bergantung kepada prestasi pasaran dan dana yang anda pilih).
•Sekiranya anda ingin mendapatkan pulangan yang lebih tinggi, anda boleh menambah caruman tambahan dalam Takaful Saver.

Konsep Takaful

KONSEP INSURANS ISLAM

TAKAFUL merupakan satu konsep insurans berlandaskan Muamalat Islam yang menepati Syariah. Takaful berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud ‘saling menjamin’ atau joint guarantee. Ia boleh digambarkan sebagai satu perjanjian antara sekumpulan peserta yang bersetuju untuk saling menjamin mana-mana ahli dalam kumpulan itu yang ditimpa kerugian tertentu.
Konsep takaful ini sudah pun wujud pada asasnya sejak sebelum zaman Islam lagi. Pada masa itu, ia dikenali sebagai sistem ‘aqila’ (tanggungjawab bersama) yang dipelopori oleh kaum-kaum Arab pada waktu itu.
Takaful yang dikenali sekarang beroperasi sebagai satu jenis perniagaan (tijari), dan ia berlandaskan prinsip Syariah, iaitu tiada unsur riba, perjudian atau ketidakpastian dalam kontrak dan pengendalian perniagaan takaful itu.
Dalam kontrak takaful, peserta bersetuju untuk menderma sebahagian daripada caruman mereka untuk membantu peserta-peserta lain yang menghadapi kesulitan/kerugian tertentu (ini di kenali sebagai tabarru’). Ia merangkumi unsur perkongsian tanggungjawab, saling menjamin dan melindung sesama mereka. Ini merupakan teras kepada sistem takaful yang menjadikan unsur ketidaktentuan dibenarkan dalam kontrak takaful.
Secara prinsipnya, sistem Takaful adalah diasaskan atas semangat saling bekerjasama, tanggungjawab, jaminan, perlindungan dan saling bantuan membantu di antara kumpulan-kumpulan peserta.

ASAS KERJASAMA
Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa (al-Birr dan al-Taqwa) dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.
(Surah Al-Maidah, Ayat 2)

ASAS TANGGUNGJAWAB
Perbandingan hubungan dan perasaan antara Mukmin umpama sebuah badan; apabila salah satu daripada bahagian merasa sakit, akan terasa seluruh badan.
(Riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim)

ASAS PERLINDUNGAN BERSAMA
Demi diriku, yang di dalam kekuasan ALLAH, tiada siapa yang akan masuk Syurga jika ia tidak melindungi jirannya yang di dalam kesusahan.
(Riwayat Imam Ahmad bin Hanbal)

Berdasarkan dalil-dalil di atas, para sarjana Islam telah membuat keputusan bahawa perlunya ada usaha yang bersepadu untuk melaksanakan konsep Takaful sebagai kaedah yang terbaik untuk menghuraikan keperluan ini.


UNDANG-UNDANG TAKAFUL
Industri Takaful di Malaysia tertakluk di bawah Akta Takaful 1984, dan diselia oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Para Pengendali Takaful perlu mematuhi Syariah, syarat-syarat Berkanun dan Kawal Selia yang ketat.